Tillbakablickar 2016

25/11 Magnus Söderlund: Frukostföreläsning med kunden i fokus

I fredags var det dags för det här årets sista frukostmöte på PM. Ett femtiotal hade samlats för att äta frukost, mingla med varandra och lyssna på Magnus Söderlund, professor på Handelshögskolan i Stockholm, när han pratade om kundmöten och kundnöjdhet. Han berättade bland annat att det bara är 6-7 procent av detaljhandeln som görs via internet och därför är fortfarande mötet med kunden - ansikte mot ansikte - väldigt viktigt. Vi fick ta del av den forskning Magnus bedriver på Handelshögskolan. Föreläsningen visade vad det är i medarbetarens beteende som får en positiv påverkan på kunden och ger därmed vägledning för riktlinjer om hur medarbetare bör bete sig i kundmöten för att gynna försäljningen.

11/11: Rikard Ahlberg: Simplify to Clarify


Idag samlades ca 50 medlemmar i Kronobergs Marknadsförening för frukostföreläsning på PM Hotel. Efter god frukost var det dags att lyssna på Rikard Ahlberg, Design Director och partner på design- och varumärkesbyrån BVD.

Rikard berättade hur BVD, världens första förenklingsbyrå, tänker och arbetar utifrån sin filosofi Simplify to Clarify. Då vi står inför en stor klimatförändring har formgivare ett stort ansvar för att skapa hållbar design. Varje dag försöker 5000 budskap nå fram till oss och det är ett ständigt brus. Det är viktigare än någonsin att identifiera och fokusera på det som är väsentligt. Enkla idéer når hjärnan snabbare. BVD tittar på sina uppdrag utifrån att förenkla komplexitet, kommunicera och skapa känslor för att maximera effekten. De menar att förenkla skapar tid, pengar och energi.

Vi fick ta del hur BVD jobbat med några av sina kunder, bl a – Coca Cola, 7-Eleven, Apoteket Hjärtat och Earth Statement.

Tack Rikard för en givande start på dagen!

21/10 Ta tillvara på dina öppna fönster

45 personer samlades den här morgonen för att lyssna på Sannas energifyllda föreläsning om hennes arbete på Volvo CE i Braås. 

Vi fick med oss många bra handfasta tips på hur man driver kommunikationen både internt och externt i ett mulitnationellt bolag. Hur viktigt det är att motivera och få med sig sitt team på tåget och Sannas förklarade hur hon gör för att få medarbetarna att "Walk the extra smile". Sanna beskrev också för oss hur viktigt det är att jobba med en kommunikation som berör medarbetarna och att inte underskatta snackisar. Hon menar att vi bör ta tillvara på de tillfällen som ges, ta tillvara på dina "öppna fönster" och skapa kommunikation av det.

Sannas presentation

30/9: Bilder väcker känslor

Fredagens frukostmöte med KROM hölls på PM och 60 personer kom för att äta frukost, prata med kollegor och lyssna på Benke Carlsson. Han pratade om visuell storytelling på ett väldigt inspirerande sätt. Benke Carlsson är kommunikationsstrateg på Publik och har lång erfarenhet av att arbeta med varumärken och bildkommunikation för företag och organisationer. Vi fick se flera praktiska exempel på hur bilder både berör och upprör. Bilden är kommunikatörens främsta budskap för att nå fram med sitt budskap. Benke påpekade att bild och film blir allt viktigare medan mängden text minskar. Bilder säger mer än ord och vi tar lättare till oss bilder. Och vi fick konkreta tips på hur man väljer just ”den bästa bilden”. Ett riktigt intressant föredrag som säkert många blev inspirerade av!

Ladda ner Benkes presentation här!

9/9: Morgonens frukostmöte med Johan Claesson på Fortnox var populärt!

I dag var ett sextiotal personer samlade till KROM:s frukostföreläsning på PM. Först serverades stärkande och god frukost och sedan var det dags att lyssna på Johan Claesson, som presenterade Fortnox utveckling från 2001 till 2016.

Själv började Johan på företaget som säljare för dryg elva år sedan men är i dag marknadschef. Fokuset på dagens föreläsning var hur Johan med kollegor arbetat med företagets marknadsföring. Vi fick höra om både lyckade och mindre lyckade idéer. Johan var tydlig med att det är viktigt att våga sticka ut i en konservativ bransch och att tron på idéer och glädje i jobbet är två viktiga framgångsfaktorer.

13/5: Man kan inte stänga av hörseln!

Du kan inte stänga av din hörsel! Idag bjöd Christer Modig, VD på MTG, på en föreläsning som snarare kunde liknas vid en ljudupplevelse. Han försatte publiken i olika sinnesstämningar genom väl valda ljudklipp, allt från de första hjärtslagen till skrik och bråk som sedan leder till otäck tystnad.

Christer menar att ljud och radioreklam är överlägset alla andra sinnen och medier genom att:
1) Du kan göra annat under tiden du lyssnar
2) Ljud fastnar omedvetet och sitter kvar länge
3) Ljud skapar starka bilder och kan ta dig till platser du aldrig varit
4) Ljud förstärker känslor och kan påverka hur du mår
5) Repetition leder till magi

Christer gav också exempel då radioreklam kan leda till en negativ upplevelse då röst och ord inte förstärker budskapet utan tvärtom förstör det. Det viktiga är inte vad du säger utan hur du säger det. Ljud berör helt enkelt folk i deras vardag - oavsett man vill eller inte.

1/4: Horisakis handgjorda hattar i svensk-japansk design tar världen med storm

På fredagen hade ett trettiotal personer samlats på PM & Vänner för att lyssna på Karin och Makoto Horisakis spännande frukostföreläsning. Lågmält men med stor inlevelse berättade de sin historia som fick oss alla att lyssna med stort intresse.

Karin och Makoto har lyckats med något som de flesta skulle tro var omöjligt – att tillverka hattar enligt gammal hantverkstradition, delta på modemässor i Paris och sälja sina ”konstverk” över hela världen. Hattarna har beställts av Lady Gaga, Drottning Silvia och nu har även Don Johnsson blivit kund. Kundkretsen är speciell och det är inte vilken butik som helst som får lov att sälja hattar från Horisaki. Att synas tillsammans med rätt varumärken är viktigt för Karin och Makoto.

Paret bor och har sin tillverkning på en gammal gård i byn Kåremo norr om Kalmar. Företaget omsätter ungefär 2,5 miljon kronor om året och de har i dag tre anställda. Marknadsföringen sker genom deltagande på modemässorna i Paris men också via deras Instagram. Det är inte många företagare som kan stoltsera med att ”vi söker inte våra kunder – det är de som söker oss”.

Äktheten och den nordiska mystiken tillsammans med mycket genuint hantverk gör att det finns köpare i världen. En hatt från Horisaki kostar från 4 500 kronor men det är inga problem att hitta köpare. Hattar i all ära men nu ska paret Horisaki utmana sig själva och även ge sig in i klädbranschen. En kollektion ska tas fram med vad de kallar vardagskläder i exklusivt svenska material och med lokal tillverkning. Textilierna ska färgas med växter från parets egen trädgård. Allt ska både vara och kännas äkta. Karin och Makoto väljer inte den enkla vägen men kanske den rätta och mest hållbara.

4/3: UX Design är ”summan av allt”

För första gången hölls KROM:s frukostföreläsning på PM & Vänner. Ett sextiotal personer kom för att lyssna på Kristofer Agermark, Lead Product Designer inom digitala produkter. Och vi fick börja med en utmanande övning för att få igång vår hjärna denna tidiga morgon.

Kristofer är från Växjö men arbetar i dag med stora globala företag. Han har bland annat varit med och förändrat Spotify till dagens produkt. Med Spotify som exempel fick vi veta mer om hur man driver design och innovation i stora globala företag och med ett tydligt användarperspektiv. UX Design står för User Experience eller som Kristofer uttrycker det ”Summan av allt”. Han pekade ut tre områden som är grundläggande för digitala upplevelser och det är Design (användbarhet), Tech (görbarhet) och Business (hållbarhet). Kopplingen mellan dessa måste fungera i en bra produkt vilket förutsätter att samarbetet inom en organisation fungerar optimalt.