Tillbakablickar 2017

90-talisterna som konsumenter och medarbetare

Anders Parment: Utblick inför framtiden när 90-talisterna gör inträde
Årets sista frukostmöte hölls i World Trade Center den 23 november och föreläsaren var ingen mindre än Anders Parment – forskare på Handelshögskolan i Stockholm, föreläsare, författare och inte minst – vinnare av Årets marknadsföringsbok 2016. Temat för morgonen var ”90-talister; krävande och kräsna eller avgörande för framtida konkurrenskraft?”
Föreläsningen blev en tempofylld exposé över hur olika generationer påverkats av det samhälle som de har vuxit upp. Fokus den här morgonen riktades främst på 90-talisterna, som nu gör intåg både på arbetsmarknaden och som konsumenter. Och budskapet var tydligt – förändringar går snabbt och det gäller att förstå nästa generations villkor och preferenser – som konsumenter men också som medarbetare i våra olika organisationer. Vi måste helt enkelt förbereda oss för framtiden och då är en grundläggande förståelse för 90-talisterna avgörande

GDPR-utbildning

15 november hade vi besök av advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute från MarLaw som höll i en GDPR-utbildning för ett 15-tal av KROMs medlemmar.

Snapchat & Instagram stories

Sara Öhman gav tips om hur vi lyckas på Snapchat och Instagram Stories
Det var ovanligt många – ett åttiotal - som kom på fredagens frukostföreläsning på PM med Sara Öhman som är konsult inom digital marknadsföring. Helt klart är marknadsföring i nya sociala medier något som ligger helt rätt i tiden för oss.

Sara gav oss en rejäl duvning i hur vi kan skapa värdefullt innehåll som engagerar och aktiverar vår målgrupp trots att det försvinner inom 24 timmar. Hon var också tydlig med att vi måste bli bättre på att bemästra innehåll, algorithmer och människors beteenden för att aktivera våra följare i dag. Som utgångspunkt i sin föreläsning hade hon sju tips som handlade om tempo, känsla, vänner, snacka/interagera, aktivera, spana och sponsra. I slutet skickade hon med oss tre konkreta tips:
1. Utse en snappare med rätt att forska
2. Det blir inte roligare än verkligheten är
3. Börja själv först

Detaljhandelns mediebarometer

Torbjörn Carlsson från TBS besökte KROM-frukosten den 6 oktober och gick igenom Detaljhandelns mediebarometer.

Intressanta insikter - har handeln och dess marknadsförare för bråttom in i de digitala kanalerna?

Följande slutsatser kan dras från studien...

* Den digitala påverkan på kommunikationen kommer att få en ökad betydelse de kommande 8 åren. Detta, främst, till följd av att Millennials (födda efter 1986) kommer att utgöra en klart större del av köpkraften/marknaden 2024. De tar med sig sitt mediebeteende.

* I Observations - och Intressefasen i kundresan/köpprocessen är traditionella räckviddsmedier fortfarande viktiga för igenkänningsgraden och påverkan i digitala medier senare i kundresan. Dvs. i Informations – och Köpfasen.

* Traditionella medier har ett högre genomslag/Observation relativt nedlagd tid jämfört med digitala medier.

* Köpbeteende drivs till låg del av lojalitet i handeln (13%). Initial tänkbarhet förklarar ofta mer än 60% av tillväxten. (Källa: McKinsey, The new battleground for marketing-led growth)

Här hittar du presentationen.

Innovativ kommunikation med hjälp av kollektiv intelligens - KROM-frukost 1 september

Närmare 60 personer kom på höstens första frukostföreläsning på PM&Vänner. Efter god mingelfrukost fick vi lyssna på Adam Lundberg och Ludwig Jonsson från reklam- och innovationsbyrån Rodolfo. De berättade om hur de arbetarpå byrån och om deras syn på utmaningar inom kommunikation.

Adam och Ludwig lyfte särskilt sitt sätt att arbeta med människocentrerade lösningar och till sin hjälp har de psykologer. Genom en kombination av kreativ teknik, PR och psykologer hittar de framgångsrika marknadsföringskoncept. De berättade om konkreta case, till exempel Air view – en tjänst där man via sin dator eller mobiltelefon kan se vad som finns i luften där man befinner sig. Ett annat exempel vi fick höra om är att de arbetar med Linnéuniversitetet i projektet ”Från YOLO till oro” för att ta reda på vad unga människor oroar sig för. Adam och Ludwig har en ambition att förändra branschen, utmana konventioner och skapa projekt som förbättrar på riktigt.

Framtidens digitala grafik, 360 och VR - KROM-frukost den 12 maj

Under morgonens KROM-frukost, som var vårens sista, fick vi besök av Anders Printz som arbetar med grafik på SVT. Han berättade om utvecklingsarbetet av SVT:s digitala utseende. Vi fick även en inblick i hur de undersöker och testar möjligheter för framtidens SVT i VR (Virtual Reality).

Anders berättade utifrån tre punkter där den första handlade om anpassningar av filmning för att producera för nätet i stället för TV. Den andra handlade om den nya tekniken 360 Video, där publiken fortfarande inte är tillräckligt stor men där man förbereder en växande marknad. Till sist berörde Anders också en del om Virtual Reality och hur SVT arbetar med att utveckla helt ny teknik för framtiden.

Digitalisering förändrar konsumentens beteende - KROM-frukost 21 april

Arne Andersson från Postnord höll för oss dryga femtio som samlats denna fredag på intressanta tankar kring hur vårt beteende som konsument förändras. Med exempel både från Sverige och de största mest innovativa aktörerna inom e-handel fick vi påminnelse om hur snabbt förändring sker och att stora internationella aktörer sätter nivån på vad som förväntas av alla aktörer.

Bakom rubrikerna på Stampens rekonstruktion - KROM-frukost 31 mars

Under morgonens KROM-frukost fick vi en inblick i kommunikationsarbetet bakom Sveriges kanske största rekonstruktion. Hampus Knutsson, som var kommunikationschef på Stampen berättade för oss om kriskommunikaition och gav konkreta tips vad man bör tänka på.

Häppening 2017 - 9 mars

Häppening 2017 blev en kväll med mycket känslor. Efter välkomsdrink och mingel, samtidigt som Katedralskolans elever underhöll i bakgrunden fick Per Holknekt publikens uppmärksamhet. Med mycket känsla och personlighet bjöd Per på en mycket tankvärd och uppskattad föreläsning.

Därefter bjöds vi på mat från PM samtidigt som Helena Collin, kvällens direktör, lät oss ta del av finalisterna i priserna årets uppsats och årets marknadsförare 2016.

I slutet av middagen avslöjade vi och delade ut priserna till vinnarna. Isak Gunnarsson och Gustaf Johansson fick stipendiet för deras uppsats It's all about money. Svenssons i Lammhult kammade hem titeln Årets marknadsförare 2016 och på plats för att ta emot priset var Johan Swedenborg och Liselotte Korner.

p1010082
p1010078
p1010097
p1010045
p1010127
p1010020
p1010018
p1010028
p1010032
p1010034
p1010040
p1010058
p1010072
svenssons
Finalisterna till Årets marknadsförare - KROM-frukost 17 februari

På årets andra frukostmingel samlades över femtio personer på PM & Vänner Hotell för att lyssna på årets tre finalister till "Årets marknadspris" som delas ut den 9 mars på årets stora fest - Häppening - en skön afterwork deluxe.

Först ut var marknadschefen Johan Swedenborg från Svenssons i Lammhult. Han berättade om den resa och förflyttning som Svenssons har gjort när det gäller marknadsföring och att möta dagens och framtidens kunder. Nya tider ställer nya krav. Grunden i Svenssons marknadsföring är service och kunskap, sortiment och inspiration och man har gjort rejäla förändringar med byte av logotyp och grafiskt snitt samt helt nya sätt att jobba digitalt med webb och sociala medier.

Även Micki Leksaker från Gemla är med bland finalisterna. Marknadschefen Kristin Stafström och marknadskoordinatorn Anna Wiksten gav oss en inblick i lekens värld och utmaningen att marknadsföra leksaker i en tid då datorer tar över barnens lek och lekåldern sjunker. De berättade om spännande samarbeten med andra aktörer, om nya kanaler och ett socialt engagemang i såväl SOS Barnbyar som i organisationen Childhood.

Sist ut, men inte minst, var Nils Hector från Kafé de Luxe. Nils berättade att de är mer inspirerade av nostalgi och retro. Kommunikationen är ärlig, öppen och lite ironisk. Kafé de Luxe har ingen PR-avdelning utan här jobbar man med de krafter som finns och satsar på god mat, snälla människor, musik och vin i en fin blandning. Här är det nostalgiska också det trendiga framgångskonceptet.

Filmvisning Press, Pause, Play - KROM-frukost 20 januari

Traditionsenligt inledde vi året med filmvisning på Palladium. Vi var ett 30tal personer som såg filmen Press, Pause, Play.