Tillbakablickar 2015

27/11: Schyst – en guide till jämställd kommunikation

Årets sista frukostföreläsning med KROM hölls av Hedvig Bergenheim, kommunikationschef på Region Värmland. Drygt 70 personer var på plats på Växjö konserthus för att höra mer om jämställd kommunikation och det uppmärksammade arbetet som gjorts av Region Värmland när det gäller att kommunicera mer jämlikt.

Hedvig berättade att region Värmland tagit fram ett material för att stödja arbetet med jämställd kommunikation. Materialet heter ”Schyst” och har blivit väldigt efterfrågat och uppskattat i hela landet. Schyst är ingen facit utan en guide till en mer jämlik kommunikation. Hedvig redde ut begreppen: jämställdhet, jämlikhet, genus och mångfald. Syftet med hela arbetet är att fler ska känna sig inkluderade i kommunikationen. Genom att undvika stereotypa bilder och förstärka dem kan vi på olika sätt bidra till mångfald. Hedvig tog upp målande exempel på bilder och texter och hur man skulle kunna göra i stället. Materialet Schyst finns tillgängligt här!

16/10 Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

Vi inledde frukosten med att titta på den helt nylanserade filmen om "Växjö allt är möjligt". Efter det började Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, med att berätta vad Stiftelsen Reklamombudsmannen är för något. RO är näringslivets självreglering av reklam och har som syfte att pröva kommersiell reklam riktad mot den svenska marknaden och vägleder marknadens aktörer i vad som är god marknadsföringsetik.

Konsumenter, företag och organisationer kan anmäla reklam som man anser strider mot etiska regler och Elisabeth avslutade med att de oss flera exempel på reklam som både har friats och fälts.

25/9: Pingis Hadenius


I fredags var det dags för KROM:s andra frukostföreläsning som visade dra till sig rejält med morgonpiggare ”Krom:are” och en del gäster också för den delen. Vi var runt sextio personer som lyssnade på Pingis Hadenius som driver företaget Löwengrip Care & Color tillsammans med Isabella Löwengrip (Blondinbella). Pingis har tillsammans med Isabella skrivit boken ”Econonomista” – en privatekonomisk guide för kvinnor. Det var med boken som samarbetet dem emellan började för ungefär tre år sedan. Pingis berättar om hur företaget startade och var det befinner sig i dag men gav också en hel del konkreta tips om man vill starta företag.
I sitt företag Löwengrip Care & Color säljer de främst på nätet men även via Kronans apotek och vissa frisörfirmor. Företagidén är att sälja produkter som balanserar och fungerar för en aktiv livsstil eller som Pingis också nämner ”enkla och kommunikativa produkter”.

Skriv avtal med din samarbetspartner!
Att starta ett företag ihop kräver klara spelregler från början. Det skapar både tydlighet och trygghet. - Jag och Isabella skrev ett avtal sinsemellan redan från början. Vi kör med rak kommunikation och vi har faktiskt aldrig bråkat, berättar Pingis. Hon säger också att rollerna varit tydliga från början - att hon och Isabella springer på olika bollar. De har olika styrkor och kompletterar varandra bra. 

Aktiva kunder
Företagets kunder är väldigt aktiva i företaget. Mycket kontakt sker via sociala medier – främst Facebook och Instagram. Via Instagram kommer ca 95 procent av alla frågor. Och Pingis är noga med att kunderna ska få svar snabbt. - Svaren når alla och bidrar fantastiskt till att bygga varumärket, menar hon. Arbetet ned sociala medier sker väldigt planerat. Därför läggs mycket omsorg på innehållet – såväl texter som bilder. Samma material används på olika sätt i olika medier. Det gör kommunikationen tydlig och kostnadseffektiv.

Affärsmannaskap och strategi
Varför företaget lyckats så bra förklarar Pingis med att det finns ett klart affärsmannaskap och en tydlig strategi. Strategin pekar bland annat på tydliga roller, ansvar och mål, rak dialog, säljfokus och att våga säga nej. En annan faktor som Pingis nämner är att välmåendet hos de anställda är avgörande för att lyckas.

4/9: Johan Swahn: Sinnesmarknadsföring

På höstens första frukostmöte med KROM, där över 50 personer hade samlats, talade Johan Swahn om sinnesmarknadsföring.

Till vardags jobbar Johan som Sensory Marketing Specialist på ICA och under föreläsningen fick vi via olika tester och exempel varvat med matnyttig kunskap en inblick i hur kraftfull sinnesupplevelsen är.

Johan delade också med sig av hur ICA arbetar med sensoriken som ett marknadsföringsverktyg.

8/5: Vårens sista frukostmöte avslutades med Årets marknadsförare och Facebook

Sista frukostmötet med KROM hölls den 8 maj. Det femtiotal personer som samlats fick den här morgonen två olika föreläsningar. Först ut var Anja Schauerte och Jenny Karlsson från Länstrafiken, som kammade hem KROM:s pris tidigare år för bästa marknadsförare 2014. Anja och Jenny presenterade hur de arbetat med Länstrafikens långsiktiga varumärkesbyggande under flera år. Vi fick ta del av upplägg, budskap, event och olika kampanjer.

Efter Anja och Jenny kom Dag Bengtsson från företaget Fanbooster och gav oss en hel del viktig input när det handlar om att använda Facebook för marknadsföring. Av svenskarna är det hela 5,5 miljoner som är aktiva på Facebook. Dag tycker att Facebook är en alldeles utmärkt kanal men som marknadsförare krävs det en hel del kunskap för att nå så många som möjligt. Det gäller att hänga med för Facebook är en plattform i konstant förändring. Något som vi fick lära oss var att söndagskvällar är den tid då flest är aktiva på facebook.

17/4: Varför hör inte folk vad man säger?

Fredagen den 17 april pratade Sigge Birkenfalk, managementkonsult och -pedagog kring kommunikation, påverkan och lärande, inför en fullsatt publik kring temat "varför hör inte folk vad man säger?".

Sigge berättade på ett underhållande sätt hur den kommunicerande människan fungerar, dvs att vi inte kan styra varken det vi hör eller ser, och vilka konsekvenser detta kan få i tex marknadsföring. Sigge gav också konkreta exempel på konsten att ställa rätt frågor för att förstå såväl sin marknad, sin kund eller vem du än kommunicerar med.

För er som vill lyssna mer på Sigge alternativt missade denna morgon kan lyssna på här.

För er som var med på föreläsningen, Sigges dokument finns här:
Budskapslogik (pdf)
Utgångspunkt för påverkan (pdf)

20/3: Magnus Forslund om Ledarskap, hårdrock och Nilecity

Närmare 40 personer kom till Elite Stadshotell på fredagsmorgonens frukostföreläsning. Magnus Forslund är forskare och konsult inom ledarskap och organisationsutveckling. Han började i upplysningstiden men tog sig snabbt fram till våra dagar. Via hårdrocken drog Magnus paralleller med framgångsrikt ledarskap. Den handlar om att ledare som skapar berättelser eller skapar mening också kan åstadkomma utveckling.

Dagens forskning förespråkar den reflekterande, öppna och kreativa ledaren. Och som ledare får man inte vara för allvarlig – i programmet Nilecity, som haft stor framgång, är det humorn och ironin som ger framgång.

Frukostföreläsning den 27 februari med Kjell Dahlin Använd ordet ”typiskt” för positiva saker i stället för negativa!

Fredagens frukostföreläsning med KROM stod föreläsaren, retorikern och författaren Kjell Dahlin för. Det var en föreläsning i högt tempo och humoristisk anda som lockade fram såväl skratt som ett stort mått av igenkänning.

Kjell Dahlin driver företaget Popretorik och har siktat in sig på att koppla samman retorik och attityder.

– Det finns inga bra dagar och det finns inga dåliga dagar. Det finns bara ”dagar”, menar Kjell, och poängterar att det handlar om inställning och attityder. Det är vi själva som fyller dagarna med innehåll och känslor.

Att vi använder ordet ”typiskt” för sådant som är negativt varnar Kjell för. Vi borde i stället använda det för positiva saker som ofta är just mer typiska.

Genom en attitydbarometer påstår Kjell att vi kan förändra vår attityd – från att vara negativ till att bli mer positiv – på endast 21 dagar. Receptet är att vi för det första peppar oss själva varje dag med något positivt, för det andra att vi ser och bekräftar människor i vår närhet och för det tredje att vi ser och ler mot okända vi möter.